Valvoin, kun tultiin Violan haku matkalta, ajatuksena nukkua sitten, oli ensin varmistanut, että mies nousee töihin kolmen tunnin unien jälkeen. Sain kuin sainkin unenpöpperöisen moottoripyörästä pöpisevän Miehen kammetuksi istumaan sängynlaidalle ja 'heräämään' töihin. Itsellä meni vielä hetki ennen kuin sitten nukahdin tarkoituksena nousta myös muutaman tunnin kuluttua. Vaan toisin kävi. Puhelimeni soi vähän ennen seitsemää. Työkaveri siellä hädissään soitti työpaikalta, että kun ei hän muista asioita, eikä tiedä muutenkaan oikein missä taas mennään, eikä isäntää tietenkään missään mailla ei halmeilla. Kuinka yllättävää. (Olen antanut luvan soittaa jos hätä tulee. No, nyt tuli.) Siinä sitten sängynlaidalla istuen yritin saada kolme tuntia levänneet aivoni taas käyntiin ja muistaa mitenkä siellä mikin menee. Kuka oli lypsyssä, kuka ei. Onneksi olin merkinnyt ummessa olevat lehmät itse lähtiessäni, joten se jo helpotti asioita. Lopulta minun oli kuitenkin lähdettävä alakertaan kaivamaan lappua, johon olin merkinnyt talon lehmien nimet ja korvanumerot ruokintataulujen tekoa varten. Teen ruokintataulut mahdollisimman selkeiksi ja helpoiksi käyttää. Ja näkyviksi. Ei, ei se minun tehtäviini kuulu, mutta siellä juuri alkoi melkein vuoden kestävä äitiyslomitus, joten miksi en tekisi asian eteen jotain jos se helpottaa niin minun kuin muidenkin töitä siellä tulevaisuudessa. Ei aina tarvitse ajatella vain pelkästään omaa napaa, vaikka helpotusta se tuo minullekin. (Ominko taas karjan?)

Puolen tunnin pikaisen puhelinneuvonnan jälkeen työkaveri pääsi jatkamaan töitään ja minä...täysin hereille heränneenä etsiskelemään itselleni jotain suuhun pantavaa. Mieskin jo siinä puhelun aikana kotiutui omista töistään.

Miehen käytyä kaupungilla asioilla lähdettiin TAAS kohti Seinäjokea. Hakemaan Kauhulle 30 kg jauhelihaa ja viljarouhetta. On taas koiralle muutamaksi kuukaudeksi sapuskaa. Kaverilta haettii yksi läppäri joka oli sillä huollossa ja tokihan Fantasialinnassa Miehen piti päästä käymään. Minä kävin ostamassa itselleni hopeisen kaulaketjun.

Lämpötila huiteli jossakin +30ºC korvilla. Mutta en valita. Valitan sitten, kun on taas talvella pakkanen.

Kotia kohti ajaessa oli pakko pysähtyä ostamaan kaupasta mehujäät viilennykseksi, edes hetkittäiseksi. Kumpikin oli ihan väsyksissä, Mies pilkki viimeiset 40km ja minunkin piti muutamaan otteeseen ravistella itseni hereille, kun rupesin tutulla tiellä menmään kuin horrokseen. Miehen komensin kotiin tultua heti nukkumaan ja itse löin koiralle puuron uuniin tulemaan ja lähdin palauttamaan vielä läppäriä kotiaan.

Olin ennen lähtöä käynyt systyttämässä saunanvesipadan alle valkeen. Tarkoituksena käydä pikaisesti pesulla ennen nukkumaan menoa. Mutta kun sitten pääsin takaisin kotiin oli jo autuaallisesti unohtanut koko vesipadan. Heti kun puuron 'kypsymisaika' oli umpeutunut ja sain uunin pois päältä kömmin lopen uupuneena nukkumaan. Aamulla oli taas töihin nousu.