Loppui työt kuin seinään. Koko perheessä. Tai siis työnteko. Meillä on oksentanu niin me ihmiset kuin kissakin. Vain toinen kissa ja koira on säästynyt.

Toissa päivänä siivoisin kissan oksennuksia töistä illalla tultuani. Ja sitten viime yönä nukuttuani reilun tunnin aloin minä oksentamaan. Oksensin koko yön. Mies ja Kauhu kävivät tuomassa minulle vettä. Kauhu oli hirveän huolissaan. (Mies valvoi ja pelasi kaverinsa kanssa lautapelejä koko yön.) Sitkeästi olin vaan vielä lähdössä töihin, kunnes kipusin kolmen aikaan alakertaan. Töihin olin menossa kukonlauluakin aikaisemmin klo 4. Siinä vaiheessa kun puhalsin vessassa molemmista päistä täristen oli annettava periksi ja soitettava taloon, että asia on nyt niin ettei minusta ole lypsämään yli 40 lehmää eikä tekemään 12 tuntista työpäivää. Laitoin viestin lomituspäivystykseen, että en ole ollut aamulla töissä, koska olen kipeä. Ja että yritän iltapäivällä mennä töihin, jos kykenen. Sekin jäi haaveeks. Olo on vieläkin hutera. Huominenkin on vielä saikua, onneks. Emäntä ei saanut tosin tilalleni uutta lomittajaa, vaikka kyseessä on emännän sairasloma. Nykyisin kun vuosiloma ja sairasloma ovat ns. samanarvoisia. Ennen sairasloma meni aina lomitustarpeessa vuosiloman edelle, mutta ei enää. Ja kukaanhan ei lähde lomaltaan töihin.

Mies kävi aamulla olemassa töissä reilun tunnin, kun palasi kotiin ja kehui oksentaneensa töissä. Se on myös huomisen päivän saikulla. Se ei ole sen jälkeen enää oksentanut. Tämä päivä meni sitten aika pitkälle sängyn pohjalla. Ja syöminen on ollut sitä että nyt iltapäivällä olen tehnyt kaurapuuroa ja syönyt yhden sämpylän. Ja odottanut koko ajan koska se päättää kiivetä takaisin. Vatsalihakset on niin kipeät ettei kärsi edes nauraa. Onneks taitaa kuitenkin olla tälläinen lyhytaikainen mahatauti. Eikä tarttunut ilmeisestikään siihen Miehen kaveriin. Ainakaan ei olla vielä mitään kuultu siltä suunnalta, vaikka Mies varotti sitä tekstiviestillä heti siinä vaiheessa, kun rupesi puhaltamaan töissä. Ajattelin kauhulla jos tuota 'tyhjennystä' olisi kestänyt päiväkausi, kun 5 tuntiakin veti olon jo huteraksi. Olin jos yhdessä vaiheessa unenpuutteen takia niin väsynyt, että en jaksanut juoda vettä oksentamisen välissä vaikka tiesin että pitäisi. Lopulta yökkäsin jo tyhjää ja mahahappoja. Silloin pakottauduin juomaan vettä pienin kulauksin mukillisen kerrallaan, helpotti huomattavasti seuraavan kohtauksen tultua. Toivottavasti ei ikinä se Noro iske. En enää ihmettele, että porukka joutuu tippaan oksennustaudissa. Mulla ei ole ikinä ollut näin rajua mahatautia. Olen kyllä ollut mahataudissa jommastakummasta päästä, mutta en ole kokenut samanaikaista tyhjentymistä näin rajusti ikinä. Luulen, että hyvänen rankkojen työpäivien putki, liian vähäksi jääneet yötunet ja helle vielä omalta osaltaan pahensivat tilannetta. Yleensäkin minulla meinaa olla helteellä mahatautia. Mistähän sekin johtuu?

Nyt taidan painua takaisin sänkyyn kokeilee saisinko tänä yönä nukuttua kunnolla.

 

207A121L1201N09P53K