Tuo rentouttava rauhan tyyssija.

Silloin kun on ensin ollut rankka päivä töissä, on aivan ihanaa päästä töistä tultua saunaan. Ja jos sen on vielä Mies sattunut lämmittämään . Varsinkin jos se on sattunut lämmittämään sen silleen maltillisesti. Joskus taas sauna on niin kuuma, että meinaa lauteelle istuessa palaa persaus, vaikka meillä onkin laudeliina.

Eilen saunominen oli pitkästä aikaa oikea nautinnon huipentuma. Melkein jopa parempaa kuin seksi. Ja se on jo paljon silloin se.

Tulin kotiin töistä tuntia myöhemmin kuin tavallisesti (juu, jo kerkkesi mobiilipäivystäjäkin soittamaan. Ja soitin takaisin kertoakseni olevani hengissä ). Olin tehnyt seuraavalle lomittajalle ensimmäisen aamun mahdollisimman helpoksi ohjeineen kaikkineen. Se vei vähän ylimääräistä aikaa. Mutta joka tapauksessa olin onnellisesti kotona väsyneenä ja tuskasta huutavine jalkoineni. Ensimmäiseksi työkamppeet sisälle, kissoille ja koiralle ruokaa ja sitten koiran kanssa pihalle, saunalle sytyttämään kiukaan ja vesipadan pesät. Sitten liiteristä hakemaan lisää puita. Kauhu leikki aamulla tuomallani Nännylällä, eli vanhalla lypsinten nännikumilla. Se rakastaa niitä ja ne kestää. Halpa ja mieluinen lelu. Mutta saunaan palatakseni. Kun puut oli haettu ja pesiin lisätty, heittelin Nännylää hetken ja hain Miehen pyykit pois narulta ja raahauduin sisälle. Vaateet veks, saunatakki niskaa, hetken tiesikalla istuskelu ja saunalle. Saunassa nakkasin muutaman kalikan kiukaan alle ja loikkasin (kömmin) lauteelle. Lämpöä ei saunassa ollut kauheesti, mutta se tiesi vaan sitä, että löylyt olisivat lempeitä. Vähän minttua löyly veteen ja...kiire SEIS !!! Nautinto voi alkaa. Ei ollut enää kiire minnekkään, kukaan ei odottanut (Kauhu kylläkin), että pääsee nukkumaan tai muuten vaan ollut hoputtamassa saunan oven raossa. Hiki valui tehden iholle pieniä harmaita puroja vieden mennessään töistä tarttunutta pölyä ja paskaa. Ajatukset vaelsivat villinä ja vapaina. Joskus ajattelee, että kun ne ajatukset ja pohdiskelut saisikin siirrettyä jotenkin tänne suoraan niin kyllä tulisi maailmaa parannettua paljon.

Lopulta oli kuitenkin laskeuduttava pesulle. Olin jo lämmittämään tullessani laskenut kylmän veden valmiiksi sankoon. Olin jo ottanut siitä vettä, että kastelen hiukseni, kun vaistomaisesti lykkäsin sormeni veteen. Kjiesus !!! Se oli jääkylmää !! En ollutkaan laittanut vettä valmiiksi saunaan tullessa niinkuin olin ajatellut. Siinä oli tämän 'kylän' muorit ja vaarit saanut sydärin ku olisin kirkaisut nakattuani kylmän veden niskaani. Joutunu vielä syytteeseen joukkomurhasta.

Tuntui ihanalta peseskellä kaikessa rauhassa. Innostuin kaivamaan oikein harjan jolla hinkkasin oikein urakalla. Kyllä sen jälkeen kihelmoi ja kipunoi pitkän aikaa ruho joka puolelta.

Saunasta tultuani seisoskelin keskellä pihaa aamutakkisillani ja haisteli Uteliaan Naapurin tuomen tuoksua, nautin hiljaisuudesta ja ihailin puiden välistä kajastavaa auringonlaskua. Olin taas elämääni tyytyväinen.

Mielessä kävi, että Torenia ja tomaatit pitäis varmaan nostaa suojaan, mutta olin niin väsynyt ja ilma tuntui senverran lämpöiselle, että ajatteli, että jos paleltuvat niin se siitä sitten. Eivät paleltuneet.

Juomaa nassuun, kissoille yöherkkuraksut ja suunta ylös Miehen viereen nukkumaan. Kauhulle yötikku, kömpiminen peiton alle, pää tyynyyn ja höyhensaarille. Eipä Mies tiennyt että oli todella saunapuhdas vieressä, kun oli jo nukkumassa enenkuin edes tulin töistä.

 

ps. Sain kehuja Pieneltä tilalta. Vinhapiika sisko sanoi minulle menneellä viikolla, että mulla pitäis olla omia lehmiä, kun mä niin antaumuksella niiden kanssa touhuan. Tai kyllä minä tuon ainakin kehuna otan. Sen lisäksi, että maitomäärä nousee minun siellä ollessa kymmeniä litroja. Nytkin sinne mennyt työtoveri oli ihan ihmeissään maitomäärästä. Kehuin sille, että siinä sulle tavoitetta saada se siinä pysymään.